Tropische temperaturen - Reisverslag uit Eloúnda, Griekenland van Hanneke Bakker- Maas - WaarBenJij.nu Tropische temperaturen - Reisverslag uit Eloúnda, Griekenland van Hanneke Bakker- Maas - WaarBenJij.nu

Tropische temperaturen

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

20 Juni 2016 | Griekenland, Eloúnda

Lieve allemaal,
De temperaturen zijn hier onverminderd tropisch, elke dag zitten we rond de 37 graden, de nachten zijn dan ook zwaar in een slaapkamer die de hele dag in de brandende zon heeft gestaan. Gisteren hebben we toch even de airco aangehad voor het slapen gaan, maar die koelte was snel weer verdwenen. Het is niet anders. Om toch wat koelte te krijgen hebben we het hooggebergte weer opgezocht, mooie rit met eerst de airco aan en later de raampjes open. We namen een koeltas vol drinken mee maar we hadden continu dorst. Ik heb nog nooit zoveel gedronken, er zijn geloof ik zes flessen limonade en water opgegaan en we hoefden niet te plassen, alles werd uitgezweet! Het werd best een lekker dagje, goed uit te houden in ieder geval. We zijn eerst maar Moxos gereden, vanwaar je een panoramisch uitzicht heb over een groot deel van de kust en daarna naar het Lasithi plateau waar ooit 10000 windmolentjes stonden. Daardoor was het een toeristische trekpleister geworden, met boven veel souvenirwinkeltjes. Later hebben ze op een andere plek een nieuwe trekpleister gemaakt met een homo sapiens museum, inmiddels staat het hier vol met Russische teksten en mag je alleen foto's maken als bezoeker van de souvenirwinkel of het museum! En dan moet je ze ook nog posten op hun Facebook pagina! Nou dat zal toch wel niet, zijn die landinpikkende Russen helemaal gek geworden? In de middag kregen we foto's via de WhattsApp van onze tijgers die heerlijk op het balkon lagen te rollebollen met Nico en Leonieke, gezellig voor ze dat ze naast de dagelijkse aandacht van Bea ook nog anderen op visite krijgen, ze missen ons waarschijnlijk helemaal niet en wij knuffelen die Schele Kaketoe helemaal fijn! Zo hebben we allemaal wat. Het is hier volle maan en dat zorgde ervoor dat er in de avond een zeedampje kwam die de temperaturen aan zee wat omlaag hielp waardoor we comfortabel konden eten bij La Casa. De dag ervoor hebben we Yiorgia, onze hele oude schoonmaakster opgezocht die inmiddels weer uit het ziekenhuis was. Ze heeft een piepklein keukentje en daarnaast kom je via buiten in een net zo kleine huiskamer en slaapkamertje, armoe troef. Ze is altijd super blij als we komen en om 11 uur in de ochtend zaten we al aan de raki! We zijn er een tijdje geweest en hebben afgesproken aanstaande vrijdag weer te komen. Daarna zijn we naar het strand in Plaka gegaan waar ik een groot deel van de dag in zee gelegen heb, heerlijk! We namen een late lunch bij ons restaurantje daar en daarna heb ik me verschanst op een ligbed op ons balkon in de schaduw. Ik wilde daar de rest van de avond blijven, maar ondanks zowat getectyleerd te zijn was ik voer voor vele muggen. Een watje met azijn brengt dan uitkomst. Later werd ik geroepen en bleek Monica er met haar man te zijn (Onze Poolse schoonmaakster), ze kwamen hier eten. Het werd nog een hele gezellige avond onder de sterrenhemel. Toen ik bij ze zat hoorde ik ineens mijn koosnaampje hier (Manari) en bleek de broer van de eigenaar er ook te zijn, een goede vriend die we al lang niet gezien hadden. Vandaag hebben we na die vreselijk kleffe nacht niets anders gedaan dan in en uit het zwembad, afgewisseld met onder de parasol op ons luxe ligbed liggen. Ons leven is zwaar hier, dat merken jullie wel. Helaas is dit leventje binnenkort weer voorbij, geen zwembad, geen luxe ligbedden en geen tropische temperaturen. maar we hebben al gezien dat naarmate het weekend er aan komt de temperaturen ook in ons kikkerlandje op gaan lopen, dat is om ons te laten acclimatiseren! Iedereen weer de hartelijke groeten van de druipende Bakkertjes

• 20 Juni 2016 - 15:19

Roy En Marijke:

Ha Han en Cor,
    Hier is het tegenovergestelde weer van Kreta: niet warm en het water komt met bakken uit de lucht! Van de week zelfs even de kachel aan gedaan omdat het gewoon kil in huis was. Het weer is zo onbestendig, dat ik snotverkouden ben geworden! We hebben dan ook maar besloten niet naar pa en ma te gaan voor vaderdag. Ik wilde ze niet verrassen met zo'n verkoudheid. Roy is vanmorgen bij hen geweest en heeft pa nog geholpen met de herlaad. Mijn verkoudheid neemt af, mijn stem klinkt nog raar!
    Dus geniet maar lekker van het mooie weer. aan het eind van de week gaat het hier ook weer beter worden.
    Nog veel plezier!!

• 20 Juni 2016 - 17:13

Herman En Joyce:

Mag je 's avonds zwemmen in het verlichte zwembad? Dat lijkt me fantastisch. Op een van de foto's zag ik een fossiel, mag je die zomaar exporteren, krijg je daar geen problemen mee bij de douane (grapje, hoor!).

• 20 Juni 2016 - 23:09

Linda En Hans:

Ze zeggen ..........dat het hier beter gaat worden. Maar de ervaring leert dat als het daar mooi weer is Nederland kwakkelweer heeft. Wij soppen hier in de Drenthse weilanden. Maar je weet maar nooit !
    Jammer dat jullie nog steeds na die paar keer dat jullie op Kreta zijn geweest zo weinig mensen daar kennen.
    Nee hoor, geweldig dat jullie het zo naar de zin hebben da's het allerbelangrijkste !!!!
    Enjoy, liefs, wij

• 21 Juni 2016 - 20:10

Bea Van Der Werf:

Sproeien hoeft hier niet ☺☺ het is bar en boos de laatste dagen. Maar inderdaad schijnt het elke dag beter te worden en vrijdag misschien wel 30 C (ik heb geen notie waar het gradenteken it).

Met de poezenboys is alles kits. Sjakie is een klein beetje aan het rommelen met z'n eten, maar als je achter hem aandribbelt met zijn bakje komt het toch wel op.

Ik heb al een innige relatie met jullie nieuwe buurman, die het nu heel druk heeft met zijn schilderwerk aan de voorkant. Misschien gaat hij de voordeur nog verder versieren.

Tot gauw,
    bea en Aad